Cootje Theater

PUBLICATIES

Contact 23042015 Door Meike Wesselink

14032015 Gigant, markant in cultuur. Ballon Workshops.

06022015 Arriva Trein act.

15102014 CMK Lochem, Cultuurplan.

Interview door Daniëlle Koorevaar.

Heerlijk enthousiast interview door Daniëlle Koorevaar. Met dank mijnerzijds. (Een gedeelte.)

Interview door: Daniëlle Koorevaar.

INTERVIEW (nog ene :) )
Met dank aan diegenen die hieraan mee wilden werken!  
o.a. Floor Stappers, toffe collega zang bij De Meerpaal (te Dronten) 
Suzie Fleur (oudste dochter) en cursisten Theater Voor Volwassenen 
bij De Muzehof (te Zutphen).

‘Coby Beck ís theater’.
Door: Daniëlle Koorevaar 

Cootje Theater. Of eigenlijk heet ze Coby Beck. De 46-jarige theaterdocente woont in Zutphen. Althans, theaterdocente… dat is misschien wel héél kort door de bocht. Eigenlijk is ze een theaterduizendpoot. Ze geeft theaterworkshops in vele verschillende disciplines, is regisseuse en heeft zelfs eigen theater- en musicalgroepen. Dat ze veelzijdig is valt niet te ontkennen. Maar nu is de vraag: hoe is Coby nou eigenlijk écht? En waarom is ze ook theaterdocente in plaats van fulltime theateractrice? Wij hebben deze vragen voorgelegd aan haar omgeving.

Eerste indruk
Een eerste indruk maak je bewust of onbewust. Zo ook over Coby. “Mijn eerste indruk toen ik haar leerde kennen was: wat een enthousiaste, vrolijke en creatieve vrouw! Dat is ze nog steeds”, vertelt Coby’s collega Floor Stappers. “Wat me de eerste keer opviel was dat ze veel praatte, maar ik dacht ook meteen: wat een veelzijdig mens!”, vertelt Dagmar ten Heuw. Dagmar volgt een cursus Theater Voor Volwassenen bij de Muzehof (te Zutphen) waaraan Coby lesgeeft. Ook Tonny van Poortvliet volgt deze cursus. Haar viel iets anders op toen ze Coby voor het eerst zag: “Ik dacht: sympathiek. Maar omdat ze veel en snel praatte dacht ik ook dat ze misschien in wezen wat onzeker was”, vertelt Tonny. Collega Floor denkt hier het hare over: “Ik vind Coby niet onzeker overkomen, maar ze is vrij druk en extrovert. Dat kan misschien verward worden met nervositeit of onzekerheid”, vertelt ze. “Coby is ook maar een mens. Logisch dat ze de ene dag lekkerder in haar vel zit dan de andere keer”, beaamt Coby’s oudste dochter Suzie Fleur Visser. 

“Thuis is het een feestje”

Thuis
Coby’s werk stopt niet wanneer ze thuis komt. “Je kunt aan haar thuis zien wat haar beroep is. Als we bijvoorbeeld aan tafel eten, dan kan het bestek veranderen tot karakters en die kunnen de meeste wilde avonturen beleven”, vertelt dochter Suzie Fleur, “Ook zingt Coby de hele dag onder het huishouden”. En zingen kan ze, naast al haar theaterdisciplines. Tijdens het eerste Groot Zutphens Dictee in 2009 vermaakte ze het publiek met haar zangtalent terwijl er op de uitslag gewacht werd. Nee, saai vindt Suzie Fleur het niet bij haar moeder: “Thuis is het een feestje”. 

Waarom docente?
De vraag ‘Waarom is Coby geen theateractrice?’ Klopt niet volgens Suzie Fleur: “Dat is ze ook! Naast theaterdocent heeft ze haar eigen projecten en groepen. INCIDENT is een goed voorbeeld. Zij is de leider van INCIDENT en doet zelf ook altijd mee”. Deze groep is “een bijzonder Theatergezelschap met altijd op maat gemaakte unieke producties” (aldus de website van Coby) waarbij negen disciplines aan bod komen: locatie, straat, object, bewegings, dans, experimenteel, poppen, ervaringstheater en Guerrilla Dichten. “De combinatie van zelf spelen en lesgeven is een mooie balans voor haar,” vindt collega Floor. Maar waarom theaterdocente? Floor: “Op die manier haar passie voor theater kan doorgeven aan anderen”. “Ik denk dat Coby het spannend vindt om anderen wat te leren en te ontdekken wat iemand anders kan, wil of durft”, denkt Sarah Hamming, cursist van Coby. Medecursist Dagmar vult dit aan: “Ze vindt het volgens mij leuk om haar ervaring en kennis over te brengen. Ook het feit dat ze veel stagiaires begeleidt getuigd hiervan denk ik”. Suzie Fleur weet hoe de vork écht in de steel steekt: “Coby is theater. Al vanaf dat ze klein is, is ze altijd in aanraking geweest met creatieve dingen. Ze houdt van hard werken en werken naar een productie”.

“Coby is mijn held!”

Goede docente
Ten slotte: wat maakt Coby dan een goede docente? “Coby is heel echt. Ze doet zich niet anders voor tijdens de les,” verklaart Suzie Fleur. “Ik vind het vooral bijzonder dat ze lesgeeft zonder duidelijke structuur en leerdoelen”, valt cursist Tonny op. Medecursist Sarah heeft er een iets andere kijk op: “Coby is goed omdat ze tegelijkertijd geduldig maar ook vlot lesgeeft. Ik vind het bijzonder dat ze tolerant en sterk is”. Dit beaamt Floor: “Ze had bij een drukke klas (kinderen, red.) die moeite hadden met luisteren, stil zijn en de algehele concentratie, een spelvorm bedacht. De leerlingen hadden allemaal de rol van soldaat en Coby zelf was de commandant en de kinderen moesten haar bevelen opvolgen. Dit werkte echt fantastisch goed, leuk om te zien!”
Daarnaast vindt Sarah dat Coby dingen in mensen naar boven kan halen, “Ik dacht dat ze een vriendelijke stoute heks was en mij zo in een kikker zou kunnen veranderen”. 
Ook Dagmar (ook medecursist) weet hierover wat te zeggen: “Coby daagt uit, ze prikkelt, ze bedenkt originele oefeningen, ze is creatief, al met al genoeg ingrediënten voor een goede theaterdocente denk ik. Ik vind Coby heel toegankelijk. Ook vind ik haar energie en haar creativiteit bewonderenswaardig”. 
“Ze heeft gelijk de aandacht van iedereen. Ze krijgt het altijd voor elkaar dat iedereen het leuk vindt, maakt niet uit welke leeftijd of type,” vertelt Suzie Fleur uit ervaring als dochter én als stagiaire. “Coby is een erg leuke collega om mee te werken”, vindt Floor. Suzie Fleur: “Ze is erg van deze tijd en weet zich snel aan te passen aan de groep waar ze voor staat, zodat ze snel positieve aandacht heeft. Coby is erg creatief qua ideeën, maar geeft ook de groep waar ze voor staat ruimte om ook ideeën te geven. Coby is mijn held!”